Stofsoort of vezel?

Eergisteren deed ik iets ‘gewaagd’ šŸ˜‰ . Het is wel te zeggen… pas achteraf besefte ik dat het gewaagd was: ik bracht mensen via Facebook op de hoogte van mijn naaiblog die tot dan toe braafjes enkel in mijn eigen wereldje bestond => een overload aan fb-reacties, bezoekers, volgers… Hier had ik duidelijk niet echt over nagedacht šŸ˜‰ . Maar best wel leuk hoor, in alle eerlijkheid. EnĀ toch ook beangstigend: als ik vanaf nu op ‘publiceren’ klik, dan komt dat bij anderen meteen in de mailbox. Alle vorige teksten had ik na publicatie nog veel, zeer veel, aangepast en verbeterd. Maar bon, zoals ik zei: best wel leuk. En spannend!

De vraag die alles in gang zette: ‘welke stoffen zou ik nog moeten toevoegen aan mijn lijst van soorten stof?’

Na die overload aan voorstellen werd een to-do-lijst opgesteld (die bijna zo lang is geworden als de huidige stoffenlijst šŸ™‚ ). Ik ging meteen enthousiast aan de slag met het extra werk en koos als eerste woord ‘tencel’.

tencel-boompulp-duurzaamIk kende het niet, maar ben wel al heel enthousiast over deze blijkbaar zeer ecologische vezel. Maar dat blijkt het dan ook vooral te zijn; een vezel. Geen stofsoort. Of wordt de stof die voor 100% uit Tencel bestaat ook Tencel genoemd? Ik ben geen professioneel, geen kenner. En dus liep ik daar al meteen vast. (Ik denk dat ik eens een echte kenner moet opzoeken voor extra hulp, de modeacademie contacteren misschien?)

 

Een jeansstof kan ook voor 100% uit katoen bestaan, maar daar zeggen we nog geen katoen tegen. Waarom niet? Omdat dat katoen op een speciale, typische manier werd verwerkt. In dit geval: geweven in keperbinding met witte inslagdraden. En dĆ t is wat (voor mij althans!) bepaalt of je over een stofsoort spreekt of niet: de manier waarop de vezels gebruikt worden.

Er werd ook gesuggereerd om fleece niet als een stofsoort te beschouwen, maar een benaming voor meerdere soorten stof (zoals ik voor Interlock dat ook had gedaan). Je hebt namelijk bamboefleece, fleece uit synthetisch materiaal, fleece met katoen… maar in alledrie gevallen spreek je wel nog van fleece-stof met die typische ‘look’!

Naast deze bedenkingenĀ die naar boven kwamen, werd er ook nog gevraagd of het niet handig zou zijn om te verduidelijken welke stofsoorten in mijnĀ lijst ecologisch zijn. Maar ook daar botste ik meteen op een probleem. Bamboefleece lijkt me namelijk meer ecologisch dan synthetische fleece. Wat doe ik dan met die fleece in mijn lijst? … Eigenlijk zou je in de stoffenwinkel moeten kijken waaruit deĀ fleece-stof is gemaakt en zo weten of je een ‘ecologische versie’ vasthebt.
En dusĀ is het misschienĀ veel belangrijker om te weten welke vezels er allemaal bestaan! En welke dan de meest ecologische zijn.

Daarom heb ik besloten dat mijn lijst met stofsoorten niet TE uitgebreid zal worden. Ik ga het houden op de stoffen die hun typische eigenschappen hebben. De bedoeling is dat je dan in een stoffenwinkel een stof kan vastnemen en weten: ‘aha, deze manier van weven, deze typische kleuren, dit zacht gevoel… dat moet wel die bepaalde stof zijn!’.

Maar hlabelet verhaal van de soorten vezels heeft me wel getriggerd; ik ben van plan om ook hier eens een overzicht van te maken. Een nieuw lijstje šŸ˜‰ ! Zodat we een stoffenwinkel kunnen binnenlopen, het label van de rol stof aflezen (bv. 80% katoen, 20% polyester) en weten wat deze vezels in die stof nu eigenlijk betekenen.
En wie weetĀ maak ik ook wel eens een bericht om ons op weg te helpen in de zoektocht naar vezelsĀ die het minst milieubelastend zijn.

Werk voor de boeg dus! Ik kijk er eigenlijk wel naar uit šŸ™‚

En suggesties voor andere stof-gerelateerde vragen of bedenkingen die eens mogen uitgedokterd worden zijn zeker welkom!

Geef een reactie

